reklama

Charouz Racing System ve FIA F2: S Delétrazem a Piquetem o vítězství a titul

sdílejte tento článek

Facebook
Twitter
Reddit
Telegram
WhatsApp

sdílejte tento článek

Facebook
Twitter
Reddit
Telegram
WhatsApp

Schumacher proti Piquetovi, Alesimu a Delétrazovi – to zní, jako soupiska velkých cen před nějakými 25 lety. A přeci se s těmito velkými jmény od letoška budeme ve výsledkových listinách opět pravidelně setkávat: Synové jmenovaných pilotů formule 1 si to od začátku července rozdají ve formuli 2. Dva z nich, 23letý Louis Deletraz a o dva roky mladší Pedro Piquet dokonce budou hájit barvy české stáje Charouz Racing System.  

S jakými vyhlídkami se Švýcar s Brazilcem a dalších 20 mladíků vydají k opožděnému zahájení sezony 2020?     

Favorité: Mazáci a dinosauři
Začněme náš přehled „papírovými favority“, kteří již z minulých let vědí, „jak to ve formuli 2 chodí“: Zavede nás to opět do týmu se sídlem pod hradem Žebrák. Louis Delétraz se k Charouz Racingu vrátí po jednom roce u Trevora Carlina a jediným cílem syna Jeana-Denise  je pravidelně vyhrávat.  Manažer Bob Vavřík proto vychází oprávněně z toho, že se vyježděný Franko-Švýcar letos postará přinejmenším o první vítězství české stáje v závodě F2.  „Myslím, že jsem se během minulé sezony jezdecky silně zlepšil – a stejně tak se zlepšil můj cit pro pneumatiky Pirelli, což je jeden z rozhodujících faktorů. Rok 2019 nebyl rokem, jaký jsem si představoval a nepomohl mi postoupit do formule 1. Kokpit v Grand Prix je ale pořád ještě mým velkým cílem. I proto jsem se vrátil k Charouzovi. Jsem držitelem Super-Licence a věřím, že mi špičkové výsledky s Charouz Racing Systémem pomohou ještě výše nahoru. Taková licence je jen kus papíru, mnoho jezdců jí ale nedisponuje a proto má cenu zlata,“ plánuje Delétraz, kterému zjevně nechybí na sebedůvěře.

Velkým konkurentem bude Charouzově jedničce v každém ohledu Brit Jack Aitken, který dokonce již ví, jak chutná šampaňské vítěze. Ke špičkovým výkonům potřebuje jen dobrý vůz, který mu tým Adrana Campose letos snad pravidelně připraví. K tomu je syn korejské matky a anglického otce již „jednou nohou“ ve formuli 1: Stal se trojkou stáje Williams.

Snad nejpravděpodobnějším kandidátem pro postup do nejvyšší třídy motorsportu ovšem je 21letý pilot týmu Prema, Mick Schumacher. Němec sice minulý rok vyhrál jen jednou, chráněnci Scuderie Ferrari by ovšem letos mělo stačit i lehké zlepšení k tomu, aby ho jeho jméno roku 2021 katapultovalo do kopitu Alfy Romeo-F1, kde mu ještě „zahřívá plac“ Raikkonen.

Opravdovými „dinosaury“ formule 2 jsou Luca Ghiotto a Arťjom Markelov. Oba již mají na kontě množství vítězství a bojovali už i o titul – se šampionátem F2 se ale vlastně již rozloučili, jen aby se do něj „díky příznivým okolnostem“ opět vrátili. 25letý Ital plánoval svou budoucnost ve WEC, v novém týmu Hitech má letos podpořit týmového kolegu, jehož tatík celou show platí. Od Lucy lze očekávat všechno – ani titul mistra mu ale už výše nepomůže. To samé platí o stejně starém Rusovi Markelovovi, který letos pojede za rovněž nově formovanou německou stáj HWA. Podobnou „sportovní dráhu“ za sebou má i jezdec nizozemské stáje MP, Nobuharu Macušita. 26letý Japonec při tom předvedl nevšední kousek: Po prvním pokusu o úspěch v Evropě ho Honda vyřadila ze svého kádru, Nobuharu se ale po roce odloučení minulou sezonu na „starý kontinent“ a do formule 2 vrátil „na vlastní pěst“. I on ví, jak vyhrávat, kokpit F1 na něj ale už nečeká…

Rok zkušenosti ve formuli 2 mají oba jezdci anglického týmu UNI-Virtuosi, Guynyu Zhou a Callum Ilott. Jak čínský junior Renault, tak i bývalý Charouzův jezdec z Anglie mohou za jistých okolností letos skončit hodně vysoko oné „uspěchané“ sezony.

Debutanti na stopách George Russella?
Jako obvykle, narazí skupina zkušených mazáků, na armádu mladých debutujících tygrů, kteří se budou snažit prolomit staré hierarchie třídy. Je při tom ovšem otázkou, do jaké míry ona nucená dlouhá přestávka a prvně použitá kola a pneumatiky nových rozměrů rozdíly ohledně zkušeností urovnají – vždyť 3. července nastoupí ve Spielbergu k prvnímu tréninku všichni bez vážných poznatků z testů.

Nejeden nováček sní o tom, že podobně jako George Russell hned napoprvé sklidí ultimativní úspěch. Podceňovat se v tomto ohledu nikdy nesmějí piloti špičkové stáje ART. Francouzi vědí “jak udělat mistra“. Na tento základ a na svůj talent se letos spolehnou 19letý vicemistr F3 a člen Akademie Ferrari, Marcus Armstrong z Nového Zélandu a teprve 18letý junior Renaultu, Christian Lungaard z Dánska. Jednotlivá vítězství se od nich očekávají jako samozřejmost – a kdo ví, co ještě. Stejně tak na tom je 20letý úřadující mistr F3, Robert Shwartzman. Talentovaný Rus s německým jménem má mimo domácích sponzorů i plnou podporu Scuderie Ferrari a nejen autor článku předpokládá, že přinejmenším „značně zkomplikuje život týmovému kolegovi u Premy, Schumacherovi“. Shwartzman umí vše, čeho je potřeba a lze ho přiřadit k nejužšího kruhu favoritů na titul.        

Že by překvapili?
Následující skupina obsahuje jezdce, jejichž dosavadní výsledky zatím byly příliš nevyrovnané. Pravidelné úspěchy těchto borců by proto znamenaly překvapení. Charouzův druhý jezdec Pedro Piquet se snaží prorazit díky svému nepopíratelnému talentu a vydatné finanční podpoře famózního otce, trojnásobného mistra světa formule 1. Na evropském parketu se ve formuli 3 pohyboval již hodně let – zazářit zatím dokázal jen, když „měl svůj den“ O takový den je bratr ex-pilota Renaultu-F1, Nelsinha neporazitelný – lze mu tedy jen přát, že právě sobota 4. července 2020 jedním z takových dní bude. 

Velké kousky se ještě před dvěma lety čekaly i od 21letého Daniela Ticktuma. Bývalý junior Red Bullu je dodnes přesvědčen o tom, že o titul mistra F3 roku 2018 přišel jen podvodem. Po vyhazovu z kádru dr. Marka letos zkouší s týmem mistrů DAMS velký návrat.

O překvapení se mohou postarat oba jezdci Trevora Carlina. 20letý Japonec Yuki Tsunoda za sebou nemá jen vliv a peníze Hondy, je také juniorem Red Bullu. Minulý rok se pomalu rozkoukával ve formuli 3 a letos je jen na něm, zda opravdu uspěje, nebo jestli se pouze zařadí do dlouhé řady talentů z Nipponu, kteří se na čas ukázali na mezinárodní scéně jen aby zase zmizeli směrem domova. Doufejme, že pro plachého Tsunodu nepřichází postup do F2 příliš brzy… Jeho kolegou bude třetí mistrovství F3 roku 2019, Jehan Daruvala. 21letému Indovi jistě nechybí finanční zázemí a minulý rok ukázal, že čas od času dovede jezdit i na Shwartzmanově úrovni.

Asi posledním ze skupiny „černých koní“ je Nikita Mazepin. 21letý Rus před dvěma lety ve formuli 3 dokázal, že je na mezinárodní scéně motorsportu nejen díky milionům svého otce, ale i díky jistému nadání. Tento poznatek se mu ale ve formuli 2 zatím nepodařilo potvrdit. Letos má v týmu Hitech „zkušeného učitele“ Ghiotta – a když vše proběhne alespoň částečně dobře, tak se Mazepin senior znovu „pokusí koupit nějakou ze stájí F1“…

Platiči
Je paradoxem, že nejtypičtější ze všech „platičů bez jakýchkoliv nadějí na úspěch“ letos ponese mistrovské číslo 1. Vždy usměvavý Indonésan Sean Gelael ho v týmu DAMS zdědil po vice-mistrovi Latifimu, který jako jediný z ročníku 2019 zvládl skok do formule 1. Teprve 23letý Sean již v Evropě jezdí téměř dekádu a jeho kariéra stála Gelaela seniora (je majitelem řetězu restaurací KFC v Indonésii) již pár desítek milionů. Oba mají ale radost z toho, co dělají a netají se s tím, že závodí hlavně „for fun“. Každý tým z pochopitelných důvodů Seanovi rád poskytne svůj druhý kokpit.

Jak se zdá, má kokpit „výhradně díky tátovi“ i tichý Giuliano Alesi. 18letý Franko-Japonec možná má cit pro vůz, dravost po svém charismatickém otci ale jistě nezdědil. Giuliano se sice pořád ještě smí počítat do kádru Akademie Ferrari, podobně slabá sezona, jako roku 2019 ovšem může znamenat konec jeho mladé kariéry.

S odstupem nejslabší jezdeckou dvojici ročníku prezentuje italské squadra Trident. Je až smutné, jak hluboko tento dříve špičkový tým pod vedením bývalého jezdce GP2 Giaccoma Ricciho klesl. Jezdecká dvojice Roy Nissany a Marino Sato stáj Maurizia Salvadoriho z tohoto „údolí slz“ stěží vyvede. „Maďarský Israelec“ Nissany dostal kokpit jen díky finančním kouzlům otce Chanocha (pamatujete, jak si roku 2005 koupil pro volný trénink v Budapešti Minardi-F1?) a Japonec Sato je sice mistrem španělské F3, na evropské úrovni ale neukázal nic.

Poněkud lepší předpoklady by měl mít druhý jezdec týmu MP, 20letý Felipe Drugovich. Brazilec, který přišel do evropské F4 před lety s nejlepším doporučením a patřil hned mezi nejlepší, ovšem v minulých letech silně polevil. A tak to jsou opět movití rodiče, kteří „velkou kariéru“ financují a svého juniora na každém kroku doprovázejí.      

Zatímco tito zmínění „platiči“ snad občas dokáží překvapit, je motivace kolem angažmá druhého pilota týmu Campos velkou záhadou. Téměř neznámý Brazilec Guilherme Samaia postoupí do formule 2 ze španělské F3 a udivilo by, kdyby perfektně nepřevzal roli „zametače pole“, kterou minulý rok s bravurou obhajoval Ind Rangunatan.

Tak tedy hodně radosti se sezonou 2020. Doporučuje se, „dávat dobře pozor“, protože ročník  bude kvůli koronafvirové panice trvat jen pár měsíců a viditelný pro fandy asi bude výhradně na obrazovce…

Sestavy týmů F2 sezony 2020:
1  DAMS, Sean Gelael, Indonésie
2  DAMS, Daniel Ticktum, Velká Británie
3  UNI-Virtuosi, Guynyu Zhou, Čína
4  UNI-Virtuosi, Callum Ilott, Velká Británie
5  ART, Marcus Armstrong, Nový Zéland
6  ART, Christian Lungaard, Dánsko
7  Carlin, Yuki Tsunoda, Japonsko
8  Carlin, Jehan daruvala, Indie
9  Campos, Jack Aitken, Velká Británie
10  Campos, Guilherme Samaia, Brazílie
11  Charouz, Louis Delétraz, Švýcarsko
12  Charouz, Pedro Piquet, Brazílie
14  MP, Nobuharu Macušita, Japonsko
15  MP, Felipe Drugovich, Brazílie
16  HWA, Arťjom Markelov, Rusko
17  HWA, Giuliano Alesi, Francie
20  Prema, Mick Schumacher, Německo
21  Prema, Robert Shwartzman, Rusko
22  Trident, Roy Nissany, Israel
23  Trident  Marino Sato, Japonsko
24  Hitech, Nikita Mazepin, Rusko
25  Hitech, Luca Ghiotto, Itálie

Kalendář:
4. a 5. červenec, Spielberg
11. a 12. červenec, Spielberg
18. a 19. červenec, Budapešť
1. a 2. srpen, Silverstone
8. a 9. srpen, Silverstone
15. a 16. srpen, Barcelona
29. a 30. srpen, Spa 5. a 6. září, Monza

Text: Roman Klemm
Foto: Charouz Racing System

reklama

reklama
reklama
reklama