reklama

Kam roku 2024 za špičkovým mezinárodním historickým sportem?

sdílejte tento článek

Facebook
Twitter
Reddit
Telegram
WhatsApp

sdílejte tento článek

Facebook
Twitter
Reddit
Telegram
WhatsApp

Ne, neberu nikomu nadšení pro aktuální Formuli 1 a jiné výstřelky „moderního“ motorsportu. Kdo ovšem chce vidět ryzí závodní vozy a potkat osobnosti z dob, kdy k vyvinutí jistého napětí ještě nebylo zapotřebí uměle vyvolaných neutralizací nebo předepsaných pit-stopů, tomu lze pro sezonu 2024 vřele doporučit tyto podniky. Jedná se o subjektivně vybrané události ve „střední Evropě“, které by měly být dosažitelné autem…

1. Hockenheim Historic, Jim Clark Revival – 5. květen

Podnik je již tradičně zahájením mezinárodním sezony v Německu. Letos sice nenabídne F1 Masters, má na programu ale mimo jiné DRM-Revival, Formule Junior a jízdy klubu Raceclub Germany s tucty vozů F1, F2 a dalších formulí. Mimo to v rámci „Clark-Revivalu“ vyrazí do sezony 2024 i BossGP.

2. Monaco Historique – 12. květen

O tomto podniku se nedá ani napsat dost superlativů. Prostě nedosažitelná špička. Sedm sérií ostrých závodů pro vozy F1 všech epoch až do roku 1985 a k tomu jedna třída pro sportovní vozy 50. let. Prominenty při tom není vidět jen v paddocku a boxech, často také v kokpitech!  A tak zde v posledních letech závodili Alesi, Werner, Pirro, Caffi, Moreno, Barilla a další. Dříve dokonce Phil Hill, Sir Stirling Moss a Arturo Merzario. „A must“ pro každého znalce motorsportu! 

3. Red Bull Ring Classics – 9. červenec

Rakušané, kteří by jistě měli na víc, i letos nedokázali získat pro svůj s velkým Tam-Tamem ohlašovaný podnik šampionát F1. A tak opakovaně předvedou CanAm se skupinou C, cestovní vozy „Zlaté éry“ a BossGP. Poněkud slabší podnik, kdo to ale nemá do Štýrska daleko, proč ne?

4. Solitude Revival – 23. červen

Na klasické silniční trati mezi Stuttgartem a Leonbergem prezentují nejen desítky restaurátorů své závodní auta a motorky, ani velcí němečtí výrobci si nenechhají ujít možnost, vytáhnout ze svých muzeí historické unikáty. Tuzemských pamětníků je zpravidla plný paddock. Jediným záporem akce je, že se jedná pouze o demonstrační jízdy za vodícím vozem – naostro tedy nesmí jet nikdo.

5. Brno GP Revival – 14. červenec

Podnik, ke kterému přiveze britská organizace Masters vozy F1, GT a sportovní prototypy, doplní seriály HAIGO s Lurani Trophy a exhibice českých závoďáků a motorek. Bez diskuzí se bude jednat o vrchol okruhového sportu roku v Čechách vůbec. Více snad ani nejde. Nechat si tohle ujít, by bylo nenapravitelným hříchem.

6. Ennstal Classic – 20. červenec

Podnik organizovaný již přes 25 let legendárním rakouským žurnalistou Helmutem Zwicklem sestává z 3denní rallye vyrovnanosti štýrským údolím Ennstal a vrcholí v sobotu Grand Prixem Gröbmingu. Při této demonstrační jízdě se prezentují závodní stroje a osobnosti dějin sportu. Jednička v Rakousku, v posledních letech bohužel trochu přespříliš ve znamení výrobce Porsche…

7. Oldtimer Grand Prix Nürburgring – 11. srpen

Největší podnik svého druhu v Německu, letos bohužel bez F1 Masters. Za to se desetitisíce fandů budou kochat závody (i nočním!)  historických GT, DRM, DTM a demonstračními jízdami monopostů. Výborně je (díky iniciativě německého klubu) reprezentována značka Škoda. Kdo se bude pozorně procházet paddockem, ten jistě potká nejednoho giganta volantu. Za zmínku stojí i obsáhlé tržiště literatury, modelů a memorábilií.

8. Minardi Days Imola – 25. srpen

Vždy povedený víkend, při kterém Giancarlo Minardi pořádá volné jízdy všech možných tříd závodních vozů od F1 přes prototypy až po F-Italia. V paddocku při tom neobdivují stovky exponátů jen fandové ale i ohromný počet italské motorsportovní prominence. Tržiště literatury, modelů, náhradních dílů a memorábilií k tomu doplní představení nových odborných knih – a minulý rok dokonce divadelní kousek bývalého pilota F1, Dr. Siegfrieda Stohra. 

9. Bergpreis Rossfeld – 29. září

Tento historický závod do vrchu nad letoviskem Berchtesgaden se letos koná pod heslem „Závodní vozy rodiny Stuck“. Exponáty BMW, Auto Union a Porsche tedy jistě budou zářit v historickém paddocku – a můžeme třikrát hádat, do je do vrchu Rossfeld požene? K nim se přidá kolem dvou set dalších historických vozů a motorek s z části s bývalými profíky v kokpitech. 

Text a foto: Roman Klemm

reklama

reklama
reklama
reklama