reklama

Poslední „Servus“ klasickému týmu Schnitzer-BMW

sdílejte tento článek

Facebook
Twitter
Reddit
Telegram
WhatsApp

sdílejte tento článek

Facebook
Twitter
Reddit
Telegram
WhatsApp

Vždy, když má cesta vedla do jihobavorského regionu kolem Freilassingu u Salzburgu, tak jsem si nenechal ujít krátký výlet do průmyslové oblasti tohoto městečka, abych se alespoň podíval do ohromné výkladní skříně závodní organizace Schnitzer Motorsportu. Předevčírem to asi bylo naposledy, co jsem se tam mohl podívat do dějin sportu…

„Schnitzer“. Toto jméno zní v uších fandů na celém světě coby synonym pro úspěchy závoďáků BMW. Před několika dny však veřejnost zastihla oficiální zpráva, že bavorský automobilový gigant ukončil spolupráci s tímto specialistou z městečka Freilassing poblíž rakouských hranic. Po zhruba 60 letech nesrovnatelných úspěchů! Společnost, kterou založili geniální bratři Josef a Herbert Schnitzerovi, se brzy vyvinula v nejlepšího ladiče motorů BMW. 

Mohl za to Josef „Sepp“
Zasloužil se o to hlavně Josef „Sepp“, který byl technickým čarodějem, zatímco Herbert řídil obchodní stránku jejich provozu. Pro oba zapřísáhlé Bavoráky neexistovala žádná jiná značka než BMW. S těmito vozy dokázali prokázat své schopnosti hned od začátku šedesátých let a brzy se stali týmem, který BMW přímo podporoval – jakousi neoficiální tovární odnoží.

Později začali Schnitzerové dokonce stavět vlastní podvozky založené samozřejmě na BMW a i ty staly často nedosažitelným měřítkem v největších mistrovstvích cestovních vozů na světě, jako byly DRM, ETCC a WTCC. Schnitzer-BMW vítězily v Evropě, Asii a Americe, podnik z Freilassingu se ale paralelně stal dodavatelem motorů pro mnoho špičkových týmů formule 2 a sportovních vozů. Koupit si nějakou tu Schnitzerovu extra-koňskou sílu znamenalo zajistit si úspěch.

Legenda byla obětována
Když Josef v roce 1978 přišel při dopravní nehodě o život, pokračoval Herbert ve vedení společnosti spolu se svým polo-bratrem Charlie Lammem. A jejich nadvláda na všech možných závodních tratích globu pokračovala dál a dál. Malý showroom ve Freilassingu je doslova napěchován trofejemi z Nürburgringu, Spa, Silverstonu, Le Mans, Macaa, Suzuky, Sebringu, Road Atlanty atd. Těžko najdete okruh, kde by značka Schnitzer-BMW nevyhrála.

Charismatický Charly Lamm loni zemřel, což pro podnik znamenalo začátek řady negativních zpráv, které vyvrcholily zmíněným rozhodnutím BMW nechat svého dlouholetého „elitního spolubojovníka“ v motoristickém sportu padnout jako horkou bramboru. Problémy spojené s přechodem sériové výroby BMW na elektromobily a ekonomický dopad koronové krize donutily manažery v Mnichově jednat velmi nepopulárně. Rozhodli, že své úspěšné, ale finančně náročné odnoži obrátí záda – sport je prostě to první, kde se nejedna automobilka současně snaží ušetřit.

Zdá se, že je zkáza firmy Schnitzer Motorsport neodvratnou záležitostí. Vedení již propustilo podstatnou část svého personálu, neexistuje žádný sportovní program pro rok 2021 a na obzoru chybí finančně potentní investor-spasitel.

Schnitzer se tak stal další legendou našeho sportu, která byla obětována pravidlům moderního globálního obchodního myšlení …

Text a foto: Roman Klemm

 

reklama

reklama
reklama
reklama