reklama

Tom Beckhäuser: „Chci mezi top10 celkové tabulky Formule 4!“

sdílejte tento článek

Facebook
Twitter
Reddit
Telegram
WhatsApp

sdílejte tento článek

Facebook
Twitter
Reddit
Telegram
WhatsApp

Český sympaťák Tom Beckhäuser teprve před jedním rokem vstoupil do světa mezinárodního automobilového sportu. Stalo se tak opravdu nevídaným způsobem: Ve Formuli 4 totiž začal bez jakýchkoliv předešlých zkušeností v nižších třídách nebo dokonce v motokárách, jak tehdy prozradil. Po roce jsme se sešli znovu a ze začátečníka se stal suverén, který v Hockenheimu korunoval svou dosavadní kariéru prvními body v silném neměckém mistrovství.

Jak hodnotíš retrospektivně sezonu 2017, tvůj první rok v automobilovém sportu vůbec a jak jsi spokojen s vlastními pokroky?
Můj vývoj závodníka byl obrovský – větší, než jsme čekali. Osobně jsem na 100 procent spokojen. Naučil jsem se toho tolik, že jsem poté v zimním šampionátu UAE dokázal vyhrát jeden závod a celkově skončit 3.

Jsi naprostým profesionálem, nebo se soustředíš i na něco jiného, než na závody?
Soustředím se výhradně na závodění ve Formuli 4. Když právě nesedím v kokpitu, tak makám buď na simulátoru nebo v posilovně.

Minulý rok jsi jezdil německé mistrovství za tým Mücke a v Itálii za stáj Cram. Na jihu letos nepojedeš a v Německu jsi změnil tým. Jak to?
Jsem v první řadě jezdec organizace Antonína Charouze. On od letoška započal svou kooperaci s týmem US Racing pod vedením Ralfa Schumachera a Gerharda Ungara a proto je to logické, že jezdím za ně. Německý šampionát je mnohem silnější, než italský a neviděli jsme již smysl v tom, tříštit naše síly v obou.

Vidíš velké rozdíly mezi prací v italském a německém týmu?
Naprosto. Spolupracovat s Italy je úplně něco jiného – mají zcala jiné pojetí práce. Je to prostě jiný druh týmu. Jedno ale zůstalo beze změny: S Italy jsem se dorozumíval anglicky a u US-Charouz-Racingu je mým inženýrem Rus – takže mluvíme také anglicky, někdy i česky.

Od letoška je Antonín Charouz podílníkem US-Racingu. V čem spočívá jeho přínos
Především jsme to my závodníci – já a Němec Lirim Zendeli, který také spadá pod Charouzův manažement. Charouz k tomu platí mého inženýra a mechanika. Mimo to pro mne obstaral zcela nové šasi.

Jedním z tvých šéfů je několikanásobný vítěz Grand Prix Formule 1 Ralf Schumacher. Jak se jeho vliv ukazuje?
Ralf zde nehraje až tak rozhodující roli. Spíše všechno pozoruje a když myslí, že musí zasáhnout, nebo poradit, tak to udělá. Práci týmu vede hlavně Gerhard Ungar.

Mimo Lirima Zendeliho, se kterým jsi jezdil už minulý rok u Mückeho, jsou tvými kolegy Ralfův syn David Schumacher a Mick Wishofer. Jak spolu vycházíte?
Výborně si rozumíme a trávíme spolu i mnoho volného času. Lirim je k tomu i výborným učitelem a nezdráhá se mi kdykoliv pomoci. Všechna data vozu mezi jezdci otevřeně diskutujeme. Nemáme před sebou tajnosti.

Minulý rok tě z jezdecké stránky koučoval Honza Charouz…
S Honzou již nespolupracujeme. Lirim je mi v tomto ohledu největší pomocí. Vyhrává zde závod za závodem a mohu se tak přiučit opravdu od nejlepšího.

V kvalifikaci jsi zde na polemana Zendeliho ztrácel přesně sekundu. Jak to hodnotíš?
Čekal jsem vlastně menší odstup. Najezdili jsme ale jen hodně málo kol…

Jak jsi se v mezičase spřátelil s Tatuusem-Abarth F4?
Mám za sebou tři šampionáty s tímto autem, takže mne již ani nedokáže překvapit a vím, co si mohu dovolit. Po posledním závodě šampionátu plánujeme test s vozem jedné z vyšších tříd.

Dnes jsi poprvé dokázal zabodovat. Jak jsi se při tom cítil?
Jsem strašně rád, že to konečně vyšlo. A jsem spokojen i se způsobem, jakým jsem mého prvního bodu dosáhl: Během závodu jsem na trati předjel tři soupeře, další dva vypadli. Zvláště mne těší skutečnost, že jsem se nedopustil žádné chyby. To je v této našlapané třídě rouzhodující. I ta nejmenší chybička tu stojí čas, který se už prostě nedá dohnat. Štěstí jsem měl trochu také: V prvním kole mne zezadu někdo trefil, mohl jsem ale pokračovat.

Letos již nejezdíš v barvách BWT sponzora týmu Mücke a proto používáš lakování přilby dle vlastních představ. Co Tě k tomuto pojetí vedlo?
Můj velký idol Sebastian Vettel několikrát startoval s podobně řešeným designem. Ten můj jsem od toho odvodil.

Co je tento rok Tvým cílem, jaký konečný výsledek by Tě uspokojil?
Body v Hockenheimu byly výborným vykročením správným směrem. Skvělé by bylo, kdybych byl koncem roku v celkovém hodnocení mezi prvními deseti!

Takové zakončení sezony ovšem vyžaduje, aby jediný český pilot německého šampionátu F4 i v dalších závodech pravidelně bodoval. Přejme mu to a držme mu palce!

Text a foto: Roman Klemm

reklama

reklama
reklama
reklama